Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. – In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) competitie sportiva – intrecere sportiva organizata pe ramuri de sport, intre mai multe echipe sau concurenti independenti, pe baza unui regulament si a unui program, avand drept scop stabilirea unei ordini ierarhice a competitorilor in clasamentul final;
b) joc sportiv – intrecere sportiva desfasurata in cadrul sau in afara unei competitii sportive, care poate avea caracter oficial sau amical, intern ori international, si se disputa pe baza unui regulament, avand drept scop stabilirea unui invingator;
c) organizator de competitii sportive – structura sportiva, legal constituita si recunoscuta oficial, care are dreptul de a organiza competitii sportive;
2
d) organizator de jocuri sportive – structura sportiva, legal constituita si recunoscuta oficial, care organizeaza jocuri sportive, desfasurate fie in cadrul unei competitii sportive oficiale, fie separat, in cadrul unor intreceri sportive cu caracter amical;
e) oficial – persoana care reprezinta o autoritate, membru al unei comisii, arbitru, observator, antrenor, preparator fizic, responsabil tehnic, medical ori administrativ din cadrul federatiilor, ligilor, asociatiilor judetene si cluburilor, acreditata sau, dupa caz, autorizata in functia ori pozitia pe care o detine;
f) grad de risc al competitiei sau al jocului sportiv – nivelul posibilitatii producerii unor fapte indreptate impotriva ordinii si sigurantei publice, cu ocazia desfasurarii competitiei sau a jocului sportiv;
g) evacuare a participantilor – ansamblul masurilor imperative desfasurate de catre structurile de ordine, pentru scoaterea, in mod organizat, din locul de desfasurare a competitiei sau jocului sportiv, a unui spectator, a unui grup de spectatori sau a tuturor participantilor;
h) stare vadita de ebrietate – consecinta a consumului de bauturi alcoolice asupra comportamentului unei persoane, manifestata prin vorbire incoerenta, mers sinuos si dificultati de orientare temporal-spatiala, precum si prin mirosul specific de alcool, emanat de catre persoana in cauza;
i) control corporal preventiv si al bagajelor – verificarea sumara a tinutei vestimentare si a bagajelor participantilor, in scopul prevenirii introducerii in locurile de desfasurare a competitiei sau a
jocului sportiv a obiectelor si materialelor interzise la detinere;
j) interzicere a accesului sau a participarii la unele competitii sau jocuri sportive – masura de siguranta, inclusiv provizorie, dispusa de instanta de judecata sau de catre procuror, ori sanctiune
contraventionala complementara, dispusa de catre agentul constatator, prin care se impune unei persoane interzicerea accesului/participarii la unele competitii sau jocuri sportive, desfasurate in tara sau in strainatate, de genul celor la care aceasta a savarsit fapte de natura contraventionala sau penala;
k) baza sportiva – totalitatea terenurilor, spatiilor, instalatiilor si constructiilor special amenajate, in vederea organizarii si desfasurarii de competitii sportive, jocuri sportive si alte activitati de educatie
fizica si sport;
l) arena sportiva – spatiul care cuprinde terenul de sport unde se desfasoara competitia sau jocul sportiv, precum si tribunele pentru spectatori;
m) zona imediata locului de desfasurare a competitiilor sportive – spatiul cuprins intre aliniamentul punctelor unde se efectueaza controlul documentelor de acces si limita exterioara a
bazei sportive;
n) zona apropiata locului de desfasurare a competitiilor sportive – spatiul situat dincolo de limita exterioara a zonei imediate, care cuprinde si strazile adiacente bazei sportive;
o) comandant al fortelor de ordine – seful efectivelor de jandarmi care executa misiunea de asigurare si restabilire a ordinii publice;
p) sef al dispozitivului de ordine si siguranta – persoana desemnata din cadrul societatii specializate de protectie si paza care organizeaza, coordoneaza si conduce activitatea desfasurata de catre
personalul societatii pentru asigurarea ordinii si sigurantei in interiorul arenei sportive;
r) responsabil de ordine si siguranta – persoana anume desemnata de catre organizator, care asigura coordonarea dispozitivului realizat de catre personalul de ordine si siguranta si relationarea cu fortele de ordine si reprezentantii celorlalte autoritati si institutii care concura la desfasurarea in bune conditii a competitiei sau a jocului sportiv;
s) monitor de securitate – persoana anume desemnata din cadrul unitatii de jandarmi, care are responsabilitatea de a supraveghea comportamentul si actiunile suporterilor unui club din zona de
competenta, precum si relationarea acestora cu fortele de ordine;
s) ofiter de informare – persoana anume desemnata din cadrul unitatii de jandarmi, care are ca atributii relationarea dintre aceasta si un club din zona de responsabilitate, consilierea responsabilului de ordine si siguranta al clubului pe probleme de securitate si gestionarea datelor si informatiilor referitoare la comportamentul sustinatorilor clubului respectiv;
t) punct de comanda – spatiu special amenajat si dotat, destinat activitatilor de conducere si coordonare a masurilor de asigurare si restabilire a ordinii publice, care permite o buna vizibilitate asupra terenului de joc si tribunelor;
t) punct national informare manifestari sportive – structura centrala in cadrul Jandarmeriei Romane care asigura schimbul de date si informatii, in vederea realizarii cooperarii politienesti nationale si internationale cu privire la manifestarile sportive.
Art. 2. – Organizatorii competitiilor si jocurilor sportive si fortele de ordine angrenate au obligatia de a asigura protectia si siguranta spectatorilor, sportivilor si oficialilor, si de a lua masuri pentru prevenirea si inlaturarea oricaror incidente ce se pot produce pe traseele de afluire/defluire si in interiorul arenelor sportive, inainte, pe timpul si dupa terminarea competitiei sau a jocului sportiv.
Art. 3. – (1) Mentinerea ordinii publice pe traseele de deplasare catre bazele sportive, in localitati sau in afara acestora, pana la limita exterioara zonei apropiate, se realizeaza in mod nemijlocit de catre
organele de politie competente teritorial.
(2) Unitatile de jandarmi vor informa organele de politie cu privire la traseele de deplasare ale echipelor si suporterilor.
Art. 4. – (1) Asigurarea ordinii publice in zona apropiata si imediata a bazelor sportive si in alte locuri destinate desfasurarii competitiilor si jocurilor sportive cu grad de risc, se realizeaza in mod
nemijlocit de catre structurile de jandarmi competente teritorial.
(2) In situatii expres determinate, prevazute in planul de actiune intocmit in acest sens de catre unitatea de jandarmi, asigurarea ordinii publice in anumite locuri publice, dispuse in afara zonei apropiate, se va realiza de catre structurile de jandarmi competente teritorial.
(3) Locurile dispuse in afara zonei apropiate sunt pietele, caile publice ori alte locuri unde exista posibilitatea ca grupurile de suporteri adversi sa se intalneasca si sa tulbure ordinea si siguranta
publica.
Art. 5. – (1) Raspunderea pentru asigurarea masurilor de ordine si siguranta in interiorul arenelor sportive revine organizatorului, care poate incheia, in acest sens, contracte de prestari servicii, in conditiile legii, cu societati specializate de protectie si paza.
(2) Asigurarea ordinii si sigurantei participantilor in interiorul arenelor sportive in care se desfasoara competitii sau jocuri sportive
5
cu grad scazut de risc, se poate face de catre organizator cu personal propriu.
(3) Organizatorul stabileste toate masurile ce se impun pentru prevenirea incendiilor, asigurarea unei circulatii fluente pe caile de acces, asigurarea unor cai de evacuare a spectatorilor in cazuri
deosebite, in conditii de siguranta si timp optim, si pentru mentinerea in stare de functionare a tuturor instalatiilor specifice.
(4) Masurile stabilite de organizator pentru asigurarea ordinii si sigurantei participantilor in interiorul arenelor sportive se inscriu in planul de actiune al societatii specializate de protectie si paza care
presteaza serviciul contractat. In acest sens, responsabilul de ordine si siguranta al organizatorului solicita ofiterului de informare date si informatii de interes operativ, privind suporterii care vor participa la jocul sportiv.
(5) Planul de actiune este aprobat, in toate situatiile, de catre comandantul structurii de jandarmi competente teritorial.
(6) Fiecare unitate de jandarmi desemneaza un ofiter de informare, insarcinat cu stabilirea contactelor de lucru cu oficialii cluburilor sportive din zona de responsabilitate.
(7) Monitorii de securitate supravegheaza comportamentul spectatorilor, atat pe traseele de afluire/defluire spre/de la baza sportiva, cat si in interiorul acesteia, inclusiv prin efectuarea de
inregistrari video si fotografii operative, in scopul identificarii persoanelor care savarsesc fapte antisociale. Acestea, precum si inregistrarile video efectuate in conditiile art. 10 alin. (1) lit. h),
constituie mijloace de proba pentru solutionarea cauzelor de natura penala sau contraventionala.
(8) In situatia desfasurarii unor competitii sau jocuri sportive intr-o alta localitate decat cea in care isi are sediul clubul, responsabilul de ordine si siguranta, dupa consultarea prealabila a reprezentantilor grupurilor de suporteri, are obligatia de a transmite ofiterului de informare toate detaliile referitoare la deplasarea echipei, a oficialilor si a jurnalistilor acreditati, prin indicarea coordonatelor orare ale deplasarii, a mijloacelor de transport folosite, a locurilor de cazare si a programului pentru perioada de sedere in localitatea de disputare a competitiei sau a jocului sportiv, precum si numarul de bilete achizitionate de catre suporterii proprii, identitatea acestora, deplasarea suporterilor si indicarea agentiilor de turism care organizeaza calatoria, coordonatele orare si itinerariul de deplasare al acestora, mijloacele de transport folosite si locurile de cazare.
(9) Unitatea de jandarmi al carei comandant a aprobat planul de actiune, are obligatia de a verifica modul de aplicare a prevederilor stabilite in acesta.
Art. 6. – (1) Responsabilul de ordine si siguranta, comandantul fortelor de ordine, seful dispozitivului de ordine si siguranta, reprezentantul Inspectoratului pentru Situatii de Urgenta, un reprezentant al serviciului de ambulanta, delegat la manifestarea sportiva, precum si prefectul ori reprezentantul sau, in cazul in care
prezenta acestuia este necesara, isi desfasoara activitatea in punctul de comanda, urmarind derularea in bune conditii a competitiei sau a jocului sportiv.
(2) In vederea stabilirii unor practici unitare, la nivel national, privind activitatea responsabililor de ordine si siguranta, precum si instruirea de specialitate a acestora, federatiile sportive de specialitate si ligile profesioniste desemneaza in structura proprie un responsabil de ordine si siguranta, care coordoneaza aceasta activitate.
(3) Elaborarea metodologiilor de instruire a responsabililor de ordine si siguranta se face de federatiile sportive, cu sprijinul de specialitate al Jandarmeriei Romane.
Art. 7. – (1) Dupa declararea competitiei sau a jocului sportiv, comandantul unitatii de jandarmi competente teritorial, impreuna cu responsabilul de ordine si siguranta al organizatorului de joc, stabilesc gradul de risc preliminar al jocului, solicitand la nevoie si punctul de vedere al responsabilului de ordine si siguranta al federatiei de specialitate sau al ligii profesioniste, care se consemneaza in toate documentele de organizare.
(2) In situatia desfasurarii unor jocuri sportive cu grad ridicat de risc, este necesara prezenta in arena sportiva a prefectului sau a reprezentantului acestuia, precum si a unui procuror din cadrul parchetului de pe langa judecatoria in a carei circumscriptie se afla arena sportiva. Instiintarea acestora se realizeaza de catre unitatea de jandarmi competenta teritorial.
Art. 8. – (1) Restabilirea ordinii publice in interiorul bazei sportive se executa de catre efectivele de jandarmi, din initiativa comandantului acestora, cu aprobarea, dupa caz, a prefectului sau a reprezentantului acestuia, atunci cand se constata ca, in urma producerii unor acte de violenta, este pusa in pericol viata sau integritatea corporala a spectatorilor, a sportivilor, a oficialilor, a personalului de ordine si siguranta sau a celorlalti participanti.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1), seful dispozitivului de ordine si siguranta ia toate masurile pentru respectarea intocmai de catre personalul din subordine a dispozitiilor primite in acest sens, de
la comandantul fortelor de ordine.
(3) Pentru restabilirea intr-un timp cat mai scurt a ordinii publice, atunci cand aceasta a fost grav tulburata, la solicitarea comandantului fortelor de ordine sau ca urmare a autosesizarii, oficialii responsabili dispun de indata intreruperea partiala sau totala a jocului.
Art. 9. – (1) Evacuarea din arena sportiva a unui grup de participanti, in situatia in care, prin faptele savarsite de catre acestia, se pune in pericol siguranta desfasurarii competitiei sportive, se face, dupa caz, la dispozitia prefectului sau a reprezentantului acestuia ori la solicitarea responsabilului de ordine si siguranta al organizatorului, care cere, in scris, interventia fortelor de ordine.
(2) In cazul producerii de incendii, distrugeri, catastrofe, a tulburarii grave a ordinii publice sau a altor situatii care pun in pericol viata, integritatea corporala ori sanatatea persoanelor, sau cand nu s-a reusit restabilirea ordinii publice, comandantul fortelor de ordine poate decide evacuarea partiala sau totala a participantilor.
(3) Spectatorul care, in arena sportiva, savarseste una din faptele prevazute la art. 22, sau una din infractiunile prevazute la art. 31 – 43 si art. 45, este evacuat, fara a mai putea reveni in arena pana la terminarea jocului sportiv.
(4) Observatorii desemnati de catre federatiile sportive de specialitate, de catre ligile profesioniste sau de catre forurile sportive internationale, organizatoare ale competitiilor conform regulamentelor de organizare si desfasurare, pot recomanda organizatorului de joc adoptarea unor masuri specifice pentru asigurarea ordinii si sigurantei in arena sportiva.
CAPITOLUL II
Obligatiile organizatorului de competitii sau de jocuri sportive
Art. 10. – (1) Pentru organizarea si desfasurarea activitatii de asigurare a ordinii si sigurantei spectatorilor in arena sportiva, organizatorul de competitii sau de jocuri sportive are urmatoarele obligatii:
a) sa declare jocurile sportive nationale si internationale, cu cel putin 5 zile inainte de data desfasurarii acestora, la unitatea de jandarmi competenta teritorial, care, dupa stabilirea gradului de risc,
instiinteaza administratia publica locala despre data desfasurarii competitiei sau jocului sportiv, urmand ca reprezentantii acesteia sa dispuna masurile prevazute la art. 15 din Legea nr. 60/1991 privind organizarea si desfasurarea adunarilor publice, republicata;
b) sa stabileasca masurile de asigurare a ordinii si sigurantei participantilor in arena sportiva, transpuse in planul de actiune, care este inaintat pentru aprobare, unitatii de jandarmi competente teritorial, cu cel putin 3 zile inainte de data desfasurarii jocului sportiv;
c) sa efectueze, prin personalul de ordine si siguranta si, dupa caz, cu fortele de ordine, inainte de efectuarea accesului spectatorilor, un control amanuntit al arenei sportive, pentru descoperirea si indepartarea oricaror obiecte sau materiale interzise;
d) sa asigure arenele sportive cu sisteme eficiente de comunicare cu publicul;
e) sa nu permita folosirea sistemelor de comunicare cu publicul pentru incitarea spectatorilor la violenta, la producerea de distrugeri sau la denigrarea imaginii participantilor la competitiile sau jocurile sportive;
f) sa nu permita introducerea si folosirea in arena sportiva a unor instalatii de sonorizare, cu exceptia gigafoanelor portabile;
g) sa amenajeze si sa puna la dispozitia fortelor de ordine un punct de comanda;
h) sa asigure inregistrarea si supravegherea video a comportamentului participantilor in arena sportiva si in zona punctelor de acces, pe timpul afluirii si defluirii acestora, precum si pe timpul desfasurarii jocului sportiv, printr-un sistem propriu, conectat in punctul de comanda si deservit de catre un tehnician, sub indrumarea unui reprezentant al fortelor de ordine;
i) sa puna la dispozitia fortelor de ordine inregistrarea video efectuata in conditiile lit. h);
j) sa afiseze, in locuri vizibile, atentionari asupra faptului ca in arena sportiva participantii vor fi supravegheati video;
k) sa interzica, sub orice forma, vanzarea, distribuirea sau consumul bauturilor alcoolice in arena sportiva;
l) sa se asigure ca distribuirea bauturilor, a caror comercializare este permisa, se face numai in pahare din hartie sau din material plastic;
m) sa se asigure ca punctele de desfacere a bauturilor a caror comercializare este permisa sunt pozitionate la fiecare sector de tribuna si peluza;
n) sa asigure functionarea instalatiilor de apa curenta si a grupurilor sanitare, care trebuie amplasate astfel incat sa nu fie necesara deplasarea suporterilor dintr-un sector in altul;
o) sa afiseze lizibil, in locuri vizibile, la portile de acces, regulile ce trebuie respectate la competitiile si jocurile sportive, materialele sau obiectele interzise a fi introduse in arena sportiva, precum si sanctiunile care se aplica in astfel de cazuri;
p) sa imprime pe documentele de acces, pliante, programe sau pe alte materiale publicitare ori promotionale, care sunt distribuite cu ocazia desfasurarii competitiilor sau jocurilor sportive, regulile ce trebuie respectate, materialele sau obiectele interzise a fi introduse in arena sportiva, precum si sanctiunile care se aplica in situatia nerespectarii acestor reguli;
r) sa interzica afisarea in arena sportiva a simbolurilor,
sloganurilor ori textelor cu continut obscen sau care incita la
denigrarea tarii, la xenofobie, la ura nationala, rasiala, de clasa ori
religioasa, la discriminari de orice fel si la violenta, indiferent pe ce
suport ar fi inscriptionate;
s) sa interzica amplasarea bannerelor sau a altor mijloace de
publicitate vizuala pe gardul care delimiteaza suprafata de joc de
tribuna sau in orice alte locuri care impiedica fie buna vizibilitate a
jocului de catre spectatori, fie asigurarea unei interventii oportune, in
caz de necesitate;
10
s) sa aduca la cunostinta spectatorilor, la inceputul jocului
sportiv, precum si in pauzele de joc sau ori de cate ori este nevoie,
prin mijloace de comunicare, obligatiile ce le revin pe timpul
desfasurarii competitiei sau jocului sportiv, principiile spiritului de
fair – play, ale ordinii si disciplinei, precum si mesajele transmise de
fortele de ordine;
t) sa asigure bariere si imprejmuiri adecvate pentru separarea
grupurilor de suporteri si pentru delimitarea terenului de joc, realizate
prin constructii rezistente, precum si refacerea acestora in cazul
deteriorarii, pana la organizarea competitiei sau a jocului sportiv
urmator. Dimensiunile, amplasarea, materialele folosite in
confectionare si modul de confectionare sunt stabilite de catre
federatia de specialitate, dupa consultarea prealabila a reprezentantilor
Jandarmeriei Romane;
t) sa asigure amplasarea, la punctele de acces in incinta arenei
sportive, a unor dispozitive metalice rotative/turnicheti prevazute cu
sistem de contorizare, in vederea efectuarii unui control riguros al
accesului;
u) in situatia desfasurarii unor jocuri sportive in afara tarii, in
cadrul unor competitii internationale la care participa si grupuri de
suporteri ai clubului roman sau ai echipei nationale, acesta sau
federatia de specialitate asigura includerea unor ofiteri jandarmi in
delegatia oficiala, care coopereaza cu fortele de ordine din tara
respectiva, pe linia prevenirii actelor de violenta si a actiunilor
necontrolate ale suporterilor;
v) sa asigure numerotarea sectoarelor, randurilor si locurilor
destinate spectatorilor, precum si amplasarea de indicatoare pentru
indrumarea acestora spre locurile inscrise pe documentele de acces;
x) sa asigure un loc special amenajat pentru depozitarea
obiectelor retinute, in urma efectuarii controlului corporal preventiv si
al bagajelor, in vederea restituirii acestora, dupa terminarea jocului.
(2) Pentru efectuarea accesului spectatorilor in arena sportiva,
organizatorul de competitii sau jocuri sportive are urmatoarele
obligatii:
a) sa efectueze la intrarea in arena sportiva, un control riguros al
persoanelor si al bagajelor acestora, avand ca scop impiedicarea
introducerii in stadion a unor obiecte sau materiale de genul celor
prevazute la lit. b) sau la alin. (1) lit. r);
11
b) sa nu permita accesul persoanelor carora le-a fost interzisa
intrarea la asemenea genuri de manifestari, al persoanelor care se afla
in stare vadita de ebrietate sau se afla, in mod evident, sub influenta
substantelor halucinogene, al persoanelor care au asupra lor bauturi
alcoolice, arme si munitii de orice fel, faclii, torte, artificii, petarde,
materiale explozive, incendiare sau fumigene, dispozitive pentru
socuri electrice, substante toxice, halucinogene, iritant lacrimogene
ori paralizante, recipienti, corpuri contondente, cutite, pumnale, sisuri,
castete ori alte asemenea obiecte fabricate sau confectionate anume
pentru taiere, impungere ori lovire, precum si al persoanelor care au
asupra lor mijloace de publicitate vizuala, de genul celor prevazute la
alin. (1) lit. r);
c) sa retina obiectele sau materialele prevazute la lit.b) sau la
alin. (1) lit. r), sesizand fortele de ordine pentru luarea masurilor
legale care se impun;
d) sa imprime, pe toate documentele de acces, sectorul, randul si
locul ce urmeaza a fi ocupat de catre spectatori, chiar si cand acestea
sunt distribuite in mod gratuit;
e) sa asigure emiterea si distribuirea abonamentelor catre
suporteri, urmarind inserarea, pe fiecare abonament in parte, a
numelui, prenumelui si a codului numeric personal si a unei fotografii
a acestuia, precum si tinerea unei evidente clare a abonatilor, cu
respectarea intocmai a dispozitiilor legale referitoare la protectia
datelor cu caracter personal;
f) sa controleze distribuirea biletelor, in limita locurilor admise,
fara a depasi 90% din capacitatea arenei sportive;
g) sa asigure separarea grupurilor de suporteri rivali prin
rezervarea de locuri amplasate in sectoare opuse si directionarea
accesului la acestea pe trasee separate;
h) sa prezinte, la solicitarea scrisa a unitatii de jandarmi
competente teritorial, situatia privind datele personale ale abonatilor
proprii, in vederea identificarii persoanelor care, cu ocazia
desfasurarii competitiilor sau jocurilor sportive, au savarsit fapte
antisociale;
i) sa permita accesul unor efective de jandarmi in tinuta civila in
arena sportiva, pentru desfasurarea activitatilor de monitorizare a
modului de comportare a spectatorilor;
12
j) prin reglementari proprii, sa stabileasca accesul in arena
sportiva a reprezentantilor mass-media, precum si accesul acestora pe
suprafata de joc sau in zona vestiarelor, comunicand datele de
identificare ale ziaristilor acreditati si modelul documentelor de acces
eliberate in acest sens, atat societatii specializate de protectie si paza,
cat si fortelor de ordine;
k) sa permita accesul la competitiile si jocurile sportive cu grad
ridicat de risc a minorilor sub 14 ani doar insotiti de o persoana
majora, imprimand pe documentele de acces aceasta prevedere;
l) sa emita documente de acces si in situatia in care se permite
intrarea gratuita a tuturor spectatorilor sau doar a unor categorii de
suporteri.
(3) Agentia Nationala pentru Sport, prin ordin al presedintelui
acesteia, dupa consultarea federatiilor sportive de specialitate si a
Jandarmeriei Romane, stabileste care din obligatiile prevazute la
alin. (1) si (2), aflate in sarcina organizatorului de competitii sau
jocuri sportive, sunt impuse acestuia pentru cele desfasurate in
esaloanele inferioare ale competitiilor sau jocurilor sportive, precum
si pentru sporturile la care participa un numar redus de spectatori si
care, de regula, nu sunt generatoare de violenta.
(4) Comisiile de actiune impotriva violentei in sport judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti pot stabili in sarcina
organizatorului obligatii suplimentare fata de cele stabilite de
federatiile sportive de specialitate, in conditiile in care se constata
necesitatea adoptarii acestora, pentru anumite jocuri sportive.
Art. 11. – (1) Inainte de inceperea fiecarui sezon competitional,
toate arenele in incinta carora se desfasoara competitii sportive cu
grad de risc, sunt supuse unei verificari din punct de vedere al
respectarii conditiilor de siguranta.
(2) Verificarea se efectueaza de catre o comisie care are in
componenta un reprezentant al Directiei Judetene pentru Sport, un
reprezentant al unitatii de jandarmi competenta teritorial, un
reprezentant al organizatorului competitiei si responsabilul de ordine
si siguranta al organizatorului de joc.
(3) Comisia stabileste si locul de dispunere in arena sportiva a
suporterilor echipei oaspete, loc ce va ramane neschimbat pe toata
durata desfasurarii competitiei.
13
(4) In situatia in care comisia prevazuta la alin. (2) constata ca
nu sunt indeplinite normele pentru desfasurarea in conditii de
siguranta a jocurilor sportive, poate propune organizatorului
competitiei sportive retragerea dreptului organizatorului de joc de a
desfasura jocuri sportive in arena respectiva, desfasurarea jocurilor
fara spectatori sau interzicerea accesului spectatorilor in anumite
sectoare de tribuna.
(5) Constatarile comisiei sunt cuprinse intr-un proces-verbal in
care se consemneaza neregulile constatate si termenele stabilite pentru
remedierea acestora, precum si sanctiunile aplicabile in cazul
neindeplinirii acestor obligatii in termenele stabilite de comisie.
(6) In situatia in care au fost acordate termene pentru
remedierea unor deficiente, dupa implinirea acestora, comisia
efectueaza o noua verificare pentru constatarea modului in care
sarcinile trasate anterior au fost indeplinite de catre organizator, iar in
cazul in care deficientele nu au fost remediate, se procedeaza conform
prevederilor alin. (4).
(7) Un exemplar al procesului-verbal este inaintat comisiei de
actiune impotriva violentei in sport judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, care efectueaza, anual, o analiza a respectarii conditiilor de
siguranta a arenelor sportive in care se desfasoara competitii si jocuri
sportive, si informeaza autoritatile publice locale cu privire la
masurile luate, insotite de propuneri pentru cresterea eficientei
masurilor de prevenire si combatere a faptelor antisociale savarsite cu
ocazia competitiilor si jocurilor sportive.
Art. 12. – (1) In vederea combaterii violentei in sport, toate
structurile cu atributii in domeniul organizarii si desfasurarii
competitiilor si jocurilor sportive, precum si pe linia asigurarii ordinii
cu ocazia desfasurarii acestora, stabilesc masuri preventive in scopul
informarii si educarii publicului spectator, promovarii spiritului de
fair-play si a modului civilizat de comportare.
(2) Federatiile sportive de specialitate si ligile profesioniste, sub
directa indrumare a Agentiei Nationale pentru Sport, impreuna cu
cluburile sportive si cu celelalte structuri cu atributii in domeniu,
initiaza si desfasoara campanii de informare si educare a populatiei cu
privire la obligatiile care revin participantilor, riscurile la care se pot
expune prin implicarea in actiuni de tulburare a ordinii in incinta
14
arenelor sportive, precum si la sanctiunile aplicabile in cazul
incalcarii normelor stabilite pentru buna desfasurare a competitiilor si
jocurilor sportive.
(3) Jandarmeria Romana sprijina, sub toate formele, actiunile
preventive initiate de federatiile de specialitate si desfasoara,
impreuna cu Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului, campanii
educative in unitatile de invatamant preuniversitar, in scopul
dezvoltarii, in randul elevilor, a spiritului civic si a unui
comportament pro – social.
CAPITOLUL III
Obligatiile societatilor specializate de protectie si paza si ale
personalului propriu al organizatorului care asigura masurile de
ordine si siguranta in incinta arenei sportive
Art. 13. – Serviciul de asigurare a ordinii si sigurantei in incinta
arenelor sportive se presteaza numai de catre societatile specializate
de protectie si paza care au prevazut in regulamentul de organizare si
functionare acest obiect de activitate.
Art. 14. – Prin servicii de asigurare a ordinii si sigurantei in
incinta arenelor sportive se intelege:
a) verificarea documentelor de acces, precum si efectuarea
controlului corporal preventiv si al bagajelor, in dreptul punctelor de
acces;
b) retinerea obiectelor si materialelor prevazute la art. 10
alin. (1) lit. r) si alin. (2) lit. b), pe care spectatorii incearca sa le
introduca sau le-au introdus in arena sportiva;
c) depozitarea obiectelor si materialelor, retinute in conformitate
cu prevederile lit. b), in locurile special amenajate de organizator, cu
exceptia celor care constituie obiectul material al unor infractiuni sau
contraventii, care se predau fortelor de ordine;
d) interzicerea accesului in incinta arenei sportive a persoanelor
prevazute la art. 10 alin. (2) lit. b) si predarea acestora fortelor de
ordine;
e) realizarea de cordoane, baraje, patrule, posturi sau alte
elemente de dispozitiv, pentru asigurarea ordinii in arena sportiva;
15
f) indrumarea spectatorilor pentru ocuparea locurilor prevazute
pe documentele de acces;
g) interzicerea patrunderii in suprafata de joc sau in zona
vestiarelor si a bancilor de rezerve a persoanelor care nu au drept de
acces in aceste zone;
h) evacuarea individuala sau a grupurilor mici de suporteri care
tulbura ordinea publica in arena sportiva;
i) participarea la evacuarea grupurilor mari de suporteri ori cu
risc de agresivitate si violenta, alaturi de fortele de ordine;
j) efectuarea altor masuri consemnate in planul de actiune.
Art. 15. – (1) Personalul societatilor specializate de protectie si
paza, cu atributii pe linia ordinii si sigurantei in incinta arenelor
sportive, se compune din: agent control, agent de securitate – steward
si sef de obiectiv.
(2) Personalului de ordine si siguranta, pe langa obligatiile
prevazute la art. 48 si 49 din Legea nr. 333/2003 privind paza
obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, cu
modificarile si completarile ulterioare, ii revin si obligatiile stabilite
prin planul de actiune.
(3) Avizarea si atestarea personalului cu atributii pe linia ordinii
si sigurantei in incinta arenelor sportive se executa in aceleasi conditii
prevazute de lege pentru personalul de paza.
(4) Persoanele care executa activitati de asigurare a ordinii si
sigurantei in incinta arenelor sportive, trebuie sa absolveasca un curs
de calificare, cu durata minima de 30 de ore, organizat de Jandarmeria
Romana sau de alte persoane juridice specializate.
(5) Cursurile de calificare se desfasoara pe baza unei tematici
specifice, stabilita de Jandarmeria Romana si avizata de Agentia
Nationala pentru Sport si se finalizeaza prin examinarea absolventilor
de catre o comisie din care fac parte reprezentanti ai jandarmeriei, ai
directiilor judetene pentru sport si ai autoritatii publice care raspunde
de ocuparea si formarea profesionala.
Art. 16. – (1) In vederea indeplinirii atributiilor legale,
personalul societatilor specializate de protectie si paza poate fi dotat
cu mijloace de aparare autorizate, pe care le poate folosi conform
dispozitiilor legale.
16
(2) Dotarea personalului pentru fiecare activitate desfasurata se
stabileste prin planul de actiune, conform atributiilor fiecarui element
de dispozitiv in parte.
(3) Personalul de ordine si siguranta are obligatia de a purta, in
timpul serviciului, peste uniforma, o vesta de culoare distinctiva,
fluorescenta, stabilita de comun acord cu organizatorul, cu inscriptia
„ORDINE/STEWARD”, precum si ecusonul de identificare amplasat
la vedere.
(4) Societatile specializate de protectie si paza, precum si
personalul acestora, beneficiaza de drepturile legale si raspund civil,
material, disciplinar, contraventional sau penal pentru modul de
indeplinire a obligatiilor contractuale sau a atributiilor de serviciu,
fiind obligate sa respecte drepturile si libertatile cetatenilor.
Art. 17. – (1) Ordinea si siguranta in incinta arenei sportive, in
cazul jocurilor cu grad scazut de risc, poate fi asigurata de
organizator prin personal propriu.
(2) Personalul propriu al organizatorului desfasoara activitatile
prevazute la art. 14.
(3) Organizatorul raspunde pentru selectia, angajarea, nivelul de
pregatire, echiparea si dotarea personalului propriu care executa
masurile de ordine si siguranta.
(4) Pregatirea, dotarea si echiparea personalului propriu al
organizatorului care asigura ordinea si siguranta in incinta arenelor
sportive se fac in conditiile prevazute la art. 15 si 16.
(5) Personalul propriu al organizatorului beneficiaza de
drepturile legale si raspunde civil, material, disciplinar,
contraventional sau penal pentru modul de indeplinire a atributiilor de
serviciu, fiind obligat sa respecte drepturile si libertatile cetatenilor.
CAPITOLUL IV
Obligatiile spectatorilor
Art. 18. – (1) Spectatorii sunt obligati sa respecte cu strictete
masurile stabilite de organizatori si fortele de ordine, pe traseele de
deplasare catre/de la locurile de desfasurare a competitiilor si
jocurilor sportive, in apropierea si in interiorul bazelor sportive.
17
(2) La solicitarea fortelor de ordine sau a personalului de ordine
si siguranta, spectatorii au obligatia de a prezenta documentele de
acces si, dupa caz, actele de identitate.
(3) Spectatorii au obligatia de a prezenta, la solicitarea fortelor
de ordine sau a personalului de ordine si siguranta, materialele de
publicitate vizuala aflate asupra lor.
Art. 19. – (1) In incinta arenei sportive, spectatorii sunt obligati
sa respecte ordinea, siguranta si regulile stabilite de organizator.
(2) Spectatorului care refuza sa se supuna controlului corporal
sumar si al bagajelor, efectuat de personalul de ordine si siguranta,
sau care savarseste, inainte de a intra in arena sportiva ori in
momentul intrarii, fapte de natura penala sau contraventionala in
legatura cu competitia sau jocul sportiv respectiv, nu i se permite
accesul in arena sportiva.
Art. 20. – Spectatorilor le este interzis:
a) sa patrunda sau sa incerce patrunderea in incinta bazei
sportive sau, dupa caz, a arenei sportive, fara documente de acces sau
prin incalcarea normelor legale de acces stabilite de organizator;
b) sa foloseasca, in scopul patrunderii in incinta arenei sportive,
documente de acces individualizate, care nu le apartin si care, potrivit
normelor stabilite de organizator, pot fi folosite doar de catre titular;
c) sa patrunda in stare de ebrietate sau sa consume bauturi
alcoolice in arena sportiva;
d) sa introduca sau sa incerce introducerea de bauturi alcoolice
in arena sportiva;
e) sa introduca in arena sportiva inscriptii, embleme, pancarte,
bannere, afise, steaguri sau alte suporturi ce contin simboluri,
sloganuri, imagini ori texte cu continut obscen;
f) sa refuze prezentarea documentelor de acces si, dupa caz, a
actelor de identitate, la solicitarea justificata a fortelor de ordine sau a
personalului de ordine si siguranta;
g) sa refuze supunerea la efectuarea controlului corporal
preventiv si al bagajelor de catre fortele de ordine;
18
h) sa ocupe alte locuri decat cele prevazute pe documentele de
acces, urmat de refuzul eliberarii acestora la avertismentul verbal al
reprezentantilor societatii specializate de protectie si paza sau al
fortelor de ordine;
i) sa arunce asupra celorlalti spectatori, asupra oficialilor sau a
jucatorilor, asupra fortelor de ordine sau a personalului de ordine si
siguranta, asupra bunurilor mobile si imobile aflate in incinta bazei
sportive, precum si in directia suprafetei de joc cu obiecte de orice fel
sau cu substante corozive sau care murdaresc;
j) sa escaladeze gardurile care delimiteaza spatiul de joc sau
gardurile interioare de separare a sectoarelor;
k) sa se catere pe gardul care delimiteaza spatiul de joc de
tribuna;
l) sa patrunda pe suprafata de joc, cu exceptia cazurilor de forta
majora;
m) sa savarseasca fapte, acte sau gesturi obscene, sa profereze
ori sa scandeze injurii, cuvinte sau expresii jignitoare ori vulgare,
precum si amenintari cu acte de violenta impotriva celorlalti
spectatori, oficiali, jucatori sau a bunurilor acestora;
n) sa profereze ori sa scandeze injurii, cuvinte sau expresii
jignitoare ori vulgare la adresa fortelor de ordine sau a personalului de
ordine si siguranta;
o) sa ameninte cu acte de violenta fortele de ordine sau
personalul de ordine si siguranta;
p) sa-si ascunda fata cu articole de imbracaminte sau alte
accesorii, cu intentia de a impiedica identificarea;
r) sa scrie sau sa deseneze pe peretii imobilelor, pe garduri sau
pe alte obiecte amplasate in baza sportiva sau in arena sportiva;
s) sa dezlipeasca sau sa distruga reclamele, anunturile si afisele
expuse de organizator in incinta bazei sau a arenei sportive, precum si
sa deterioreze, sa ridice sau sa mute semnele ori indicatoarele
amplasate de organizator, pentru facilitarea accesului in arena, sau a
celor care semnaleaza existenta unui pericol pentru viata persoanelor;
s) sa ridice sau sa mute, fara drept, barajele, gardurile ori alte
obstacole amplasate de organizator sau de catre fortele de ordine,
pentru delimitarea sectoarelor de tribuna ori peluza, pentru separarea
grupurilor de suporteri si a terenului de joc de tribuna, inclusiv pe cele
amplasate cu caracter temporar;
19
t) sa amplaseze emblemele, pancartele, bannerele, afisele,
steagurile sau alte mijloace de publicitate vizuala in alte locuri decat
cele stabilite de organizator;
t) sa nu respecte regulile stabilite de organizator privind
deplasarea spectatorilor in incinta arenei sportive;
u) sa nu respecte masurile de ordine dispuse de organizator sau
de comandantul fortelor de ordine, in cazul producerii unor catastrofe,
calamitati naturale sau altor pericole;
v) sa refuze parasirea imediata a arenei sportive, daca masura
evacuarii a fost dispusa de catre personalul de ordine si siguranta sau
de catre fortele de ordine.
CAPITOLUL V
Contraventii si infractiuni
Art. 21. – Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage, dupa
caz, raspunderea civila, disciplinara, contraventionala sau penala.
Art. 22. – Savarsirea, de catre spectatori sau de catre oficiali, in
incinta bazei sau a arenei sportive, a faptelor prevazute la art. 20
constituie contraventii, daca nu s-au produs vatamari ale integritatii
corporale sau a sanatatii ori pagube materiale, si se sanctioneaza dupa
cum urmeaza:
a) cu amenda de la 80 lei la 200 lei, sau prestarea a 50 – 100
ore activitati in folosul comunitatii, faptele prevazute la art. 20 lit. a),
b), h), r), s) si t);
b) cu amenda de la 150 lei la 400 lei sau prestarea a 70 – 120
ore activitati in folosul comunitatii, faptele prevazute la art. 20 lit. g),
k), m), n) si t);
c) cu amenda de la 250 lei la 750 lei sau prestarea a 100 – 150
ore activitati in folosul comunitatii, precum si cu sanctiunea
contraventionala complementara de interzicere a accesului la
competitiile si jocurile sportive de genul celor la care acestia au
savarsit fapta pe o perioada de 6 luni, faptele prevazute la art. 20
lit. c), d), e), f), j), o), u) si v);
d) cu amenda de la 500 lei la 1.500 lei sau prestarea a
120 – 200 ore activitati in folosul comunitatii, precum si cu
sanctiunea contraventionala complementara de interzicere a accesului
la competitiile si jocurile sportive de genul celor la care acestia au
20
savarsit fapta pe o perioada de un an, faptele prevazute la art. 20
lit. i), p) si s);
e) cu amenda de la 1.000 lei la 3.000 lei sau prestarea a
150 – 300 ore activitati in folosul comunitatii, precum si cu
sanctiunea contraventionala complementara de interzicere a accesului
la competitiile si jocurile sportive de genul celor la care acestia au
savarsit fapta pe o perioada de 2 ani, fapta prevazuta la art. 20 lit. l).
Art. 23. – In cazul contraventiilor prevazute la art. 2 pct. 2, 4,
25, 26 si 33 din Legea nr. 61/1991 pentru sanctionarea faptelor de
incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii
publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
savarsite de catre suporteri inainte si dupa desfasurarea competitiei
sau jocului sportiv, in afara bazei sportive, care au legatura cu
competitia sau jocul in cauza, pe langa sanctiunea principala stabilita
de actul normativ, agentul constatator aplica si sanctiunea
contraventionala complementara de interzicere a accesului la
competitiile si jocurile sportive de genul celor la care acestia au
savarsit faptele, dupa cum urmeaza:
a) pe o perioada de 6 luni, faptele prevazute de pct. 25 si 33;
b) pe o perioada de 1 an, faptele prevazute de pct. 2, 4 si 26.
Art. 24. – Incitarea in public sau prin mass-media la acte de
violenta, in legatura cu competitia sau jocul sportiv, de catre
conducatorii de cluburi, oficiali sau sportivi, se sanctioneaza cu
amenda de la 3.000 lei la 10.000 lei.
Art. 25. – (1) Cumpararea in scop de revanzare a biletelor sau a
oricaror documente de acces la competitii si jocuri sportive, precum si
vanzarea acestora la suprapret, constituie contraventie si se
pedepseste cu amenda de la 1.000 lei la 3.000 lei.
(2) Biletele sau celelalte documente de acces, care fac obiectul
contraventiei, se confisca si se returneaza organizatorului dupa
desfasurarea competitiei sau a jocului sportiv pentru care acestea au
fost emise.
Art. 26.- (1) Savarsirea de catre organizator a urmatoarelor fapte
constituie contraventie si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
21
a) cu amenda de la 3.000 lei la 10.000 lei, nerespectarea
oricareia dintre obligatiile prevazute la art. 10 alin. (1) lit. a), b), j), l),
m), n), o), p), s), s), v), x) si art. 10 alin. (2) lit. a), c), d), h), i), j) si k);
b) cu amenda de la 5.000 lei la 15.000 lei pentru nerespectarea
oricareia dintre obligatiile prevazute la art. 10 alin. (1) lit. c), d), f), g),
h), t) si art. 10 alin. (2) lit. e), f) si l);
c) cu amenda de la 5.000 lei la 50.000 lei si suspendarea pe o
perioada de la o luna la 6 luni a dreptului de a organiza competitii sau
jocuri sportive, pe teren propriu, pentru nerespectarea oricareia dintre
obligatiile prevazute la art. 10 alin. (1) lit. e), i), k), r), t) si art. 10
alin. (2) lit. b) si g).
(2) Suspendarea dreptului de a organiza competitii si jocuri
sportive se dispune de federatia de specialitate, la propunerea
organului constatator.
Art. 27. – (1) Nerespectarea de catre personalul de ordine si
siguranta, in incinta arenelor sportive, a obligatiilor prevazute in
planurile de actiune, constituie contraventie si se sanctioneaza cu
amenda de la 100 lei la 500 lei.
(2) Dispozitiile Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor,
bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, cu modificarile si
completarile ulterioare, referitoare la raspunderile si sanctiunile
prevazute in sarcina societatilor specializate de protectie si paza si a
personalului acestora, sunt aplicabile si in cazul prestarii serviciilor de
ordine si siguranta in incinta arenelor sportive.
Art. 28. – Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se
fac de catre politisti si jandarmi.
Art. 29. – In cazul savarsirii contraventiilor prevazute in
prezenta lege, contravenientul poate achita, in termen de 48 de ore de
la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data
comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute,
agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in
procesul-verbal.
22
Art. 30. – Contraventiilor prevazute de prezenta lege le sunt
aplicabile prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 31. – (1) Fapta unei persoane, careia i s-a interzis accesul la
unele competitii sau jocuri sportive, de a se afla in arena sportiva
unde se desfasoara o competitie sau un joc sportiv de genul celor
pentru care s-a dispus interdictia, constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la o luna la 3 luni sau cu amenda.
(2) In cazul prevazut la alin.(1), se poate dispune fata de invinuit
sau inculpat masura de siguranta a interzicerii accesului la
competitiile sau jocurile sportive, pe o perioada de la unu la 2 ani,
care se adauga la perioada pentru care s-a dispus initial masura.
Art. 32. – (1) Opunerea cu violenta fata de personalul de ordine
si siguranta sau fata de fortele de ordine, ori impiedicarea acestora de
a-si exercita atributiile specifice, cu ocazia desfasurarii unei
competitii sau unui joc sportiv, constituie infractiune si se pedepseste
cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda, daca fapta nu
constituie o infractiune mai grava.
(2) In cazul prevazut la alin. (1), se poate dispune fata de
invinuit sau inculpat masura de siguranta a interzicerii accesului la
competitiile sau jocurile sportive, pe o perioada de la 2 ani la 4 ani.
Art. 33. – (1) Portul sau incercarea de a introduce in incinta
arenei sportive a cutitului, pumnalului, sisului, boxului, castetului ori
a altor asemenea obiecte, fabricate sau confectionate anume pentru
tãiere, impungere sau lovire, precum si a dispozitivelor pentru socuri
electrice, constituie infractiune si se pedepseste potrivit art. 11, pct. 1
din Legea nr. 61/1991 pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor
norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In cazul prevazut la alin.(1), se poate dispune fata de invinuit
sau inculpat masura de siguranta a interzicerii accesului la
competitiile sau jocurile sportive, pe o perioada de la unu la 3 ani.
Art. 34. – (1) Detinerea sau incercarea de a introduce in incinta
arenei sportive a substantelor iritant-lacrimogene sau cu efect
23
paralizant ori al altor asemenea materiale, substante sau obiecte,
constituie infractiune si se pedepseste potrivit art. 29 alin. (1) din
Legea nr. 60/1991 privind organizarea si desfasurarea adunarilor
publice, republicata, daca fapta nu constituie o infractiune mai grava.
(2) In cazul prevazut la alin. (1), se poate dispune fata de
invinuit sau inculpat masura de siguranta a interzicerii accesului la
competitiile sau jocurile sportive, pe o perioada de la un an la 3 ani.
Art. 35. – (1) Incercarea de a introduce, detinerea sau folosirea
in incinta arenei sportive a obiectelor artizanale si de distractie, pe
baza de amestecuri pirotehnice din clasele II – IV, T.1, T.2, precum si
a artificiilor din categoria „obiecte zburatoare luminoase” si a
pocnitorilor din clasa I constituie infractiune si se pedepseste potrivit
art. 31 alin. (21) din Legea nr. 126/1995 privind regimul materiilor
explozive, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In cazul prevazut la alin. (1), se poate dispune fata de
invinuit sau inculpat masura de siguranta a interzicerii accesului la
competitiile sau jocurile sportive, pe o perioada de la un an la 3 ani.
(3) Incercarea de a introduce, detinerea sau folosirea in incinta
arenei sportive a materiilor explozive sau incendiare, constituie
infractiune si se pedepseste potrivit art. 31 alin. (1) din Legea
nr. 126/1995 privind regimul materiilor explozive, cu modificarile si
completarile ulterioare.
(4) In cazul prevazut la alin. (3), se poate dispune fata de
invinuit sau inculpat masura de siguranta a interzicerii accesului la
competitiile sau jocurile sportive, pe o perioada de la 2 ani la 4 ani.
Art. 36. – (1) Utilizarea in arena sportiva a simbolurilor fasciste,
rasiste sau xenofobe, raspandirea sau detinerea, in vederea raspandirii,
de asemenea simboluri in arena sportiva, constituie infractiune si se
pedepseste potrivit art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 31/2002 privind interzicerea organizatiilor si simbolurilor cu
caracter fascist, rasist sau xenofob si a promovarii cultului
persoanelor vinovate de savarsirea unor infractiuni contra pacii si
omenirii, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 107/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
24
(2) In cazul prevazut la alin. (1), se poate dispune fata de
invinuit sau inculpat masura de siguranta a interzicerii accesului la
competitiile sau jocurile sportive, pe o perioada de la un an la 3 ani.
(3) Promovarea cultului persoanelor vinovate de savarsirea unei
infractiuni contra pacii si omenirii sau promovarea ideologiei fasciste,
rasiste ori xenofobe, prin propaganda, savarsita prin orice mijloace, in
incinta arenei sportive, constituie infractiune si se pedepseste potrivit
art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 31/2002 privind
interzicerea organizatiilor si simbolurilor cu caracter fascist, rasist sau
xenofob si a promovarii cultului persoanelor vinovate de savarsirea
unor infractiuni contra pacii si omenirii, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 107/2006, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(4) In cazul prevazut la alin. (3), se poate dispune fata de
invinuit sau inculpat masura de siguranta a interzicerii accesului la
competitiile sau jocurile sportive, pe o perioada de la un an la 3 ani.
Art. 37. – (1) Lovirea sau orice acte de violenta cauzatoare de
suferinte fizice, savarsite in incinta arenei sportive, asupra unui alt
spectator, care au pricinuit o vatamare ce nu necesita ingrijiri
medicale sau necesita pentru vindecare ingrijiri medicale de cel mult
20 de zile, constituie infractiune si se pedepseste potrivit legii penale.
(2) In cazul prevazut la alin. (1), se poate dispune fata de
invinuit sau inculpat masura de siguranta a interzicerii accesului la
competitiile sau jocurile sportive, pe o perioada de la un an la 3 ani.
(3) Fapta savarsita in incinta arenei sportive asupra unui
spectator, prin care s-a pricinuit integritatii corporale sau sanatatii
acestuia o vatamare care necesita pentru vindecare ingrijiri medicale
de cel mult 60 de zile, constituie infractiune si se pedepseste potrivit
legii penale.
(4) In cazul prevazut la alin. (3), se poate dispune fata de
invinuit sau inculpat masura de siguranta a interzicerii accesului la
competitiile sau jocurile sportive, pe o perioada de la 2 ani la 4 ani.
(5) Fapta savarsita in incinta arenei sportive asupra unui
spectator, prin care s-a pricinuit integritatii corporale sau sanatatii
acestuia o vatamare care necesita pentru vindecare ingrijiri medicale
mai mult de 60 de zile, sau daca a produs vreuna din urmatoarele
consecinte: pierderea unui simt sau organ, incetarea functionarii
25
acestora, o infirmitate permanenta fizica ori psihica, slutirea, avortul
sau punerea in primejdie a vietii persoanei, constituie infractiune si se
pedepseste potrivit legii penale.
(6) In cazul prevazut la alin. (5) se poate dispune fata de invinuit
sau inculpat masura de siguranta a interzicerii accesului la
competitiile sau jocurile sportive, pe o perioada de la 3 ani la 5 ani.
(7) In situatia savarsirii faptelor de mai sus asupra unui oficial, a
unui sportiv sau asupra unui reprezentant al personalului de ordine si
siguranta, limita maxima a masurii de siguranta se majoreaza cu un
an.
Art. 38. – (1) Uciderea unei persoane in arena sportiva a unui alt
spectator constituie infractiune si se pedepseste potrivit legii penale.
(2) In cazul prevazut la alin. (1), se poate dispune fata de
invinuit sau inculpat masura de siguranta a interzicerii accesului la
competitiile sau jocurile sportive, pe o perioada de la 6 ani la 10 ani.
Art. 39. – (1) Distrugerea, degradarea ori aducerea in stare de
neintrebuintare a scaunelor sau a altor elemente de mobilier, a
instalatiilor de orice fel, a amenajarilor interioare, a cablajului
electric, a echipamentelor si instalatiilor de telecomunicatii sau de
supraveghere video din incinta arenei sportive, precum si distrugerea,
deteriorarea sau degradarea imobilelor din incinta bazei sportive,
constituie infractiune si se pedepseste potrivit legii penale.
(2) In cazul prevazut la alin. (1), se poate dispune fata de
invinuit sau inculpat masura de siguranta a interzicerii accesului la
competitiile sau jocurile sportive pe o perioada de la un an la 3 ani.
(3) Daca distrugerea a fost savarsita asupra unui bun apartinand
fortelor de ordine sau a personalului de ordine si siguranta, instanta de
judecata poate dispune fata de invinuit sau inculpat masura de
siguranta a interzicerii accesului la competitiile sau jocurile sportive,
pe o perioada de la 2 ani la 4 ani.
Art. 40. – (1) Portul de arma, fara drept, in incinta arenei
sportive, constituie infractiune si se pedepseste potrivit legii penale.
(2) In cazul prevazut la alin. (1), se poate dispune fata de
invinuit sau inculpat masura de siguranta a interzicerii accesului la
competitiile sau jocurile sportive, pe o perioada de la 3 ani la 5 ani.
26
Art. 41. – (1) Manifestarile savarsite in arena sportiva prin care
se exprima dispret pentru insemnele Romaniei sau pentru emblemele
sau semnele de care se folosesc autoritatile, constituie infractiune si
se pedepseste potrivit legii penale.
(2) In cazul prevazut la alin. (1), se poate dispune fata de
invinuit sau inculpat masura de siguranta a interzicerii accesului la
competitiile sau jocurile sportive, pe o perioada de la un an la 3 ani.
Art. 42. – (1) Spectatorul care in incinta arenei sportive
savarseste acte sau gesturi, profereaza cuvinte ori expresii, sau se
deda la orice alte manifestari prin care se aduce atingere bunelor
moravuri sau se produce scandal, ori se tulbura, in alt mod, ordinea
publica, constituie infractiune si se pedepseste potrivit legii penale.
(2) In cazul prevazut la alin. (1), se poate dispune fata de
invinuit sau inculpat masura de siguranta a interzicerii accesului la
competitiile sau jocurile sportive, pe o perioada de la un an la 3 ani.
(3) In cazul in care prin fapta savarsita se tulbura grav ordinea
publica in incinta arenei sportive, se poate dispune fata de invinuit sau
inculpat masura de siguranta a interzicerii accesului la competitiile
sau jocurile sportive, pe o perioada de la 2 ani la 4 ani.
Art. 43. – (1) Participarea la o incaierare intre mai multi
suporteri in incinta arenei sportive constituie infractiune si se
pedepseste potrivit legii penale.
(2) In cazul prevazut la alin. (1), se poate dispune fata de
invinuit sau inculpat masura de siguranta a interzicerii accesului la
competitiile sau jocurile sportive, pe o perioada de la un an la 3 ani.
(3) In cazul in care, in cursul incaierarii, s-a cauzat o vatamare a
integritatii corporale sau sanatatii unei persoane, se poate dispune fata
de invinuit sau inculpat masura de siguranta a interzicerii accesului la
competitiile sau jocurile sportive pe o perioada de la 2 ani la 4 ani.
Art. 44. – (1) Masura de siguranta a interzicerii accesului la
competitiile sau jocurile sportive poate fi dispusa si in cazul
infractiunilor prevazute la art. 32, 33, 35 – 39 si 41 – 43, savarsite de
catre spectatori inainte si dupa desfasurarea competitiei sau jocului
sportiv in afara arenei sportive, pe timpul afluirii/defluirii catre/de la
27
aceasta, precum si a infractiunilor savarsite de catre spectatori pe
timpul deplasarii organizate, in grup, catre/de la localitatea unde se
desfasoara competitia sau jocul sportiv, ori pentru infractiunile
savarsite in legatura cu o competitie sau un joc sportiv.
(2) In cazurile prevazute la alin. (1), perioadele pentru care se
poate dispune fata de invinuit sau inculpat masura de siguranta a
interzicerii accesului la competitiile sau jocurile sportive, sunt cele
stabilite pentru fiecare infractiune in parte.
Art. 45. – (1) Amenintarea savarsita nemijlocit sau prin mijloace
de comunicare directa contra unui reprezentant al fortelor de ordine,
lovirea sau orice alte acte de violenta, vatamarea corporala sau
vatamarea corporala grava a acestuia, daca acesta se afla in exercitiul
functiunii pe timpul asigurarii ordinii publice cu ocazia desfasurarii
unei competitii sau a unui joc sportiv ori pe timpul interventiei pentru
restabilirea ordinii publice in astfel de situatii, sau pentru fapte
indeplinite in exercitiul functiunii anterior prezentate, constituie
infractiune si se pedepseste potrivit legii penale.
(2) In cazurile prevazute la alin. (1), se poate dispune fata de
invinuit sau inculpat masura de siguranta a interzicerii accesului la
competitiile sau jocurile sportive, o perioada de la 2 ani la 6 ani.
(3) Aceeasi masura de siguranta poate fi dispusa si impotriva
celor care savarsesc infractiunile prevazute la art. 180-182, art. 189 si
193 din Codul penal, impotriva sotului, copiilor sau parintilor unui
reprezentant al fortelor de ordine, in scop de intimidare sau de
razbunare pentru actele ori faptele indeplinite in exercitiul functiunii,
in situatiile prezentate la alin. (1).
Art. 46. – Constatarea infractiunilor prevazute in prezenta lege se
face de catre jandarmi si politisti.
CAPITOLUL VI
Interzicerea accesului la competitii sau la jocuri sportive
Art. 47. – (1) In cazul savarsirii contraventiilor prevazute la
art. 22 lit. c), d) si e), precum si art. 23, agentul constatator aplica in
sarcina contravenientului sanctiunea contraventionala complementara
de interzicere a accesului la competitiile sportive de genul celor la
care acesta a savarsit contraventia.
28
(2) Sanctiunea contraventionala complementara se consemneaza
de catre agentul constatator in procesul-verbal de constatare si
sanctionare a contraventiei, alaturi de sanctiunea contraventionala
principala aplicata.
(3) Impotriva procesului – verbal prevazut la alin. (2),
contravenientul poate face plangere.
(4) Plangerea indreptata impotriva procesului-verbal nu
suspenda executarea sanctiunii complementare.
(5) La cererea petentului, instanta de judecata investita cu
solutionarea plangerii poate dispune, prin incheiere, suspendarea
executarii sanctiunii contraventionale complementare.
Art. 48. – (1) In cazul in care o persoana, cu ocazia desfasurarii
unei competitii sau a unui joc sportiv ori in legatura cu acesta, a
savarsit o fapta prevazuta de legea penala conform art. 31 – 45, pentru
a preintampina comiterea unor asemenea fapte in viitor, se poate lua
fata de aceasta masura de siguranta a interzicerii accesului la
competitiile sportive de genul celor la care fapta a fost savarsita.
(2) Masura este luata de instanta chiar si in conditiile in care
faptuitorului nu i se aplica o pedeapsa.
(3) Masura de siguranta a interzicerii accesului la competitiile
sportive poate fi luata in mod provizoriu de procuror, in cursul
urmaririi penale, sau de instanta, in cursul judecatii.
Art. 49. – (1) In cazul in care procurorul, dupa inceperea
urmaririi penale, considera ca este necesara aplicarea masurii de
siguranta a interzicerii accesului la competitii sportive, va lua aceasta
masura in mod provizoriu, prin ordonanta.
(2) In cursul urmaririi penale masura de siguranta a interzicerii
accesului la competitii sportive poate fi dispusa provizoriu, pe o
durata de cel mult 180 de zile.
(3) Ordonanta prevazuta la alin. (1) trebuie sa precizeze genul
competitiilor si jocurilor sportive la care ii este interzis invinuitului
sau inculpatului sa participe si perioada in care ii este interzisa
participarea.
(4) Impotriva ordonantei procurorului, prin care se dispune
luarea masurii interzicerii accesului la competitii sportive, invinuitul
sau inculpatul poate face plangere in termen de 3 zile de la luarea
29
masurii, la instanta competenta sa judece cauza in prima instanta.
Instanta se pronunta asupra plangerii printr-o incheiere, care nu este
supusa niciunei cai de atac.
(5) Instanta dispune asupra mentinerii sau revocarii masurii de
siguranta, prin incheiere, cu citarea invinuitului sau inculpatului,
prezenta procurorului fiind obligatorie. Lipsa invinuitului sau
inculpatului legal citat nu impiedica efectuarea judecatii.
(6) Cand constata ca masura este ilegala sau nu este justificata,
instanta dispune revocarea ei.
(7) Plangerea invinuitului sau inculpatului impotriva ordonantei
procurorului, prin care s-a dispus luarea masurii de siguranta, nu este
suspensiva de executare.
(8) Dosarul se restituie procurorului in termen de 24 ore de la
solutionarea plangerii.
Art. 50. – (1) In cazul in care instanta, in cursul judecatii,
considera ca este necesara aplicarea masurii de siguranta a interzicerii
accesului la competitiile sportive, va lua aceasta masura, in mod
provizoriu.
(2) Instanta dispune asupra aplicarii masurii de siguranta, prin
incheiere, cu citarea inculpatului, prezenta procurorului fiind
obligatorie. Lipsa inculpatului legal citat nu impiedica efectuarea
judecatii.
(3) Incheierea trebuie sa precizeze genul competitiilor si
jocurilor sportive la care ii este interzis inculpatului sa participe si
perioada in care ii este interzisa participarea.
(4) Incheierea poate fi atacata o data cu fondul cauzei.
Art. 51. – (1) Daca, in cursul urmaririi penale procurorul
dispune scoaterea de sub urmarire penala in conditiile art.11 pct. 1
lit. b) si art.10 alin.(1) lit. b1) din Codul de procedura penala sau
incetarea urmaririi penale in conditiile art.11 pct.1 lit. c) si art.10
alin. (1) lit. f), g), h) si i1) din Codul de procedura penala, dosarul se
inainteaza instantei competente sa judece cauza in prima instanta,
pentru a se pronunta cu privire la aplicarea, mentinerea sau revocarea
masurii de siguranta a interzicerii accesului la competitiile sportive.
(2) Dispozitiile art. 50 alin. (2) si (3) se aplica in mod
corespunzator.
30
(3) Sentinta instantei poate fi atacata cu recurs, in termen de 3
zile de la pronuntare, pentru cei prezenti, si de la comunicare pentru
cei lipsa. Dosarul va fi inaintat instantei de recurs in termen de 2 zile.
Dispozitiile art. 50 alin. (2) si (3) se aplica in mod corespunzator.
(4) Dupa solutionarea recursului, dosarul se restituie
procurorului competent in termen de cel mult 2 zile de la solutionare.
Art. 52. – (1) Prin hotararea care solutioneaza fondul cauzei
instanta este obligata sa se pronunte si asupra aplicarii masurii de
siguranta, precum si asupra duratei acesteia, precizand, totodata,
genul competitiilor si jocurilor sportive la care ii este interzis
faptuitorului sa participe.
(2) Hotararea este supusa cailor de atac, potrivit dreptului
comun.
Art. 53. – (1) Impotriva masurii de siguranta a interzicerii
accesului la competitiile sportive, luata in mod provizoriu, se poate
face cerere de revocare, daca au disparut motivele care au dus la
luarea acesteia. Cererea se introduce, dupa caz, la instanta competenta
sa judece cauza in fond sau la instanta investita cu solutionarea
cauzei. Dispozitiile art. 50 alin. (2) si (3) se aplica in mod
corespunzator.
(2) Incheierea instantei nu este supusa niciunei cai de atac. Daca
cererea a fost respinsa, o noua cerere se poate face dupa cel putin 2
luni de la respingerea cererii anterioare.
(3) Impotriva masurii de siguranta definitiva a interzicerii
accesului la competitiile sportive se poate face cerere de revocare,
daca au disparut motivele care au dus la luarea acesteia. Cererea se
introduce, dupa caz, la instanta competenta sa judece cauza in fond.
Dispozitiile art. 50 alin. (2) si (3) se aplica in mod corespunzator.
(4) Hotararea instantei nu este supusa niciunei cai de atac. Daca
cererea a fost respinsa, o noua cerere se poate face dupa cel putin 2
luni de la respingerea cererii anterioare
Art. 54. – Interzicerea accesului sau participarii la unele
competitii sau jocuri sportive, indiferent daca a fost dispusa sub forma
unei masuri de siguranta sau sub forma unei sanctiuni
contraventionale complementare, se aplica atat competitiilor si
31
jocurilor sportive desfasurate in tara, cat si celor desfasurate in
strainatate.
Art. 55. – (1) Inspectoratul General al Jandarmeriei Romane,
prin punctul national informare manifestari sportive, constituie, in
conditiile legii, baza de date cu persoanele sanctionate pentru faptele
savarsite in legatura cu competitiile si jocurile sportive.
(2) Dupa declararea competitiilor si jocurilor sportive, unitatea
de jandarmi competenta teritorial comunica organizatorilor
competitiei sau jocului sportiv datele de identitate ale persoanelor
carora le-a fost interzis accesul la competitia sau jocul sportiv.
Art. 56. – In cazul jocurilor sportive cu caracter international,
desfasurate in strainatate, cluburile, prin intermediul responsabililor
de ordine si siguranta, instiinteaza unitatea de jandarmi competenta
teritorial despre intentia oricaror persoane, impotriva carora s-a dispus
masura interzicerii accesului, de a se deplasa in tara unde are loc jocul
sau competitia sportiva in cauza.
Art. 57. – In situatia in care exista indicii ca persoane, impotriva
carora s-a dispus masura interzicerii accesului, intentioneaza sa
participe la o competitie sau joc sportiv in afara granitelor tarii,
punctul national informare manifestari sportive, comunica datele de
identificare ale acestora organismelor de aplicare a legii din tara unde
urmeaza sa se desfasoare jocul sportiv.
Art. 58. – (1) In situatia organizarii unei competitii sau a unui
joc sportiv international, punctul national informare manifestari
sportive solicita organismelor de aplicare a legii din tara de origine a
spectatorilor straini, comunicarea de date si informatii cu privire la
spectatorii care prezinta risc sau fata de care s-a dispus masura
interzicerii participarii la competitii sau jocuri sportive.
(2) In situatia in care un organizator roman organizeaza o
competitie sau un joc sportiv international si primeste, prin
intermediul ofiterului de informare, date despre intentia unor
spectatori straini de a participa la competitia sau jocul sportiv in
cauza, fata de care organismele de aplicare a legii din tara de origine
au dispus masura interzicerii accesului acestora la astfel de competitii
32
sau jocuri sportive, are dreptul, ca masura administrativa, sa nu le
permita accesul.
CAPITOLUL VII
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 59. – (1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei legi, federatiile si ligile sportive de specialitate vor
proceda la modificarea si completarea in mod corespunzator a
regulamentelor proprii de organizare si functionare.
(2) In termenul prevazut la alin. (1), Agentia Nationala pentru
Sport va emite ordine pentru aplicarea masurilor prevazute la art. 10
alin. (3).
Art. 60. – Dispozitiile art. 10 alin. (1) lit. h) se aplica in termen
de 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Art. 61. – (1) Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la
data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, se abroga
Ordonanta Guvernului nr. 11/2006 pentru prevenirea si combaterea
violentei in sport, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 83 din 30 ianuarie 2006, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 299/2006, precum si orice alte dispozitii contrare.
33
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu
respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia
Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
PRESEDINTELE
SENATULUI
Bogdan Olteanu
Nicolae Vacaroiu
Bucuresti, 9 ianuarie 2008
Nr. 4